El club del mes de novembre el vàrem dedicar a Prudenci
Bertrana, en la commemoració dels 150 anys del seu naixement. Com a convidada,
gentilesa del servei de Biblioteques i de l’any Bertrana, vàrem tenir la
meravellosa Neus Real, especialista en dones escriptores a la segona República i
concretament en l’Aurora Bertrana, filla de Prudenci, que també es commemorava
els 125 anys del seu naixement.
L’elecció del llibre no va ser la més encertada, mea culpa,
ja que és un llibre que està a cavall dels dos períodes més importants de la
seva carrera literària. Se situa entre els anys de “Josafat” i de les “Proses
barbares” i el període més personal amb la trilogia de la seva vida “L’hereu”, “El
vagabund” i “L’impenitent”. L’obra no deixa de ser una burla, un divertimento,
que es va convertir en un escàndol en els anys vint i també un gran èxit de
ventes.
Va haver-hi poca assistència aquell dia, no obstant vàrem
poder treure l’entrellat de la novel·la i especialment la part divertida. La
novel·la, és fruït d’una venjança de l’autor contra un personatge, Diego Ruiz,
que abandona a Prudenci a la vida real per un judici militar, que el portarà
sis mesos a la presó. 15 anys més tard del fet, Prudenci, escriu el llibre amb rencor, pensant que ningú dels lectors podrà entreveure els fets reals,
però no és prou bo i tothom capta la història que està darrera la novel·la. En
aquesta edició, al final del llibre, hi ha un escrit de Prudenci, que defensa
la vàlua de la novel·la i de la pròpia ficció.

Tot el que li passa mentre es el director, és la trama de la
novel·la, on assistim a les seves dèries, errors, calamitats i horrors. Capaç d’amputar
parts del cos dels morts del sanatori i deixar-los amagats per la casa per fer
enfurismar la seva dona, malversar tots els diners de la Institució, deixar a
la seva sort els clients del sanatori, morts per una epidèmia de tifus, que ell
mira de lluny sense intervenir, etc.
De fet, la falta d’encert en al tria, aquí es nota, ja que
més enllà del explicat poca cosa més es pot afegir (evidentment a grans trets). En conclusió, la novel·a és
més un pamflet que una novel·la.
Vàrem parlar de la impostura de la llengua escrita per
Prudenci, fill del modernisme i del concepte de bàrbar, on adopta la llengua
dels caçadors i d’altres termes naturals i del bosc. Aquesta barreja de termes i
conceptes fa que el text, usi un català impostat i rar.
Després de les diferents aportacions dels membres del grup,
la Neus Real va intervenir per relacionar tot el què havíem dit amb l’obra i la
vida de Prudenci. Potser els conceptes, les idees i tot en general (situació
política, situació del català, de la literatura catalana) va fer de la tertúlia quelcom més interessant que la
pròpia novel·la. I la Neus ens va fer venir ganes de llegir les obres més
cabdals de Prudenci (i de l’Aurora).
Una tertúlia molt bona per una desafortunada elecció (tot i
que ell llibre va agradar a més d’un, jo inclòs)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada