El darrer conte
He estat uns quants dies sentint
i reflexionant sobre el darrer conte de Dublinesos, especialment pel fet que
vàrem veure la pel·lícula i el trasbals que em va dur la seva visió.
“The dead”, conte que tanca el
llibre “Dublinesos”, és la joia amagada del llibre i tant serveix per resumir
el llibre en general com per tancar-lo. Hi ha tots els elements que Joyce
utilitza en tots els contes, ja siguin de personatges, intercanviables, com de
temàtiques.
Cal recordar que el primer conte
es titula “Dues germanes”, títol possiblement escaient a la història de The
dead. La història de les germanes solteres, podria ser perfectament una
continuació d’altres històries dels altres contes. El personatge ebri de Freddy
Malins, podria ser un dels personatges ebris que apareixen en el llibre. I així
es podria anar fent amb cadascun dels membres del sopar de les germanes Morkan.
Pel que fa a la temàtica, la
importància de la religió, el nacionalisme i especialment les relacions humanes
que aborda en els contes en “The dead” està present com si Joyce hagués volgut
fer una síntesis de tots els temes del conte.
Estilísticament, Joyce continua
perfeccionant aquestes epifanies, on en trobem dues d’espectaculars, com la de
la Sra. Conroy amb la cançó “The lass of Aughrin“ o la del Sr. Conroy,
avergonyit, mirant per la finestra la neu que cau (sobre els vius i els morts).
En definitiva, és un bell final,
als personatges que poblen la ciutat de Dublin, als Dublinesos, amb les seves
pors, les seves alegries, els seus sentiments.
Pel que fa a la pel·lícula, crec
que tots vàrem gaudir d’ella, i que vàrem sortir en estat de xoc per tot el què
vam veure. Tal i com ens va dir en Josep al presentar-la, aquesta pel·lícula,
és la darrera de John Huston, que la va dirigir en cadira de rodes i amb oxigen
(si no vaig errat) i que no la va poder veure estrenar.
La pel·lícula, és una obra
mestra, basada en un conte meravellós, però que aporta molt a la interpretació
que el director en va fer i que uns actors, en estat de gràcia, aconsegueixen
que cada personatge tingui una profunditat i una veracitat magnífica. L’amor
per l’actuació i pel conte es traspua en cada fotograma, en cada mirada, en
tots els enquadraments. Un amor que uneix John Huston i James Joyce (i als seus
lectors i espectadors).
Potser el conte i la pel·lícula
mereixen una dissecció més profunda (i més racional) però recomano a tothom la
seva lectura i el seu visionat, perquè el terreny on la neu cau és a sobre els
sentiments (dels vius i dels morts).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada